A continuación, se van a enumerar una serie de documentos de referencia donde usted podrá profundizar más sobre las materias colorantes.
BROECKE, L. 2015. Cennino Cennini’s Il Librodell’arte. A New English Translation and Commentary with Italian Transcription. Londres: Archetype Publications Ltd. ISBN 978-1-909492-28-8.
BRUQUETAS GALÁN, R. 2002. Técnicas y Materiales De La Pintura Española En Los Siglos De Oro. Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico. ISBN 84-930030-3-4.
CENNINI, C. 1979. Tratado De La Pintura ‘El Libro Del Arte’ 1950, trad. de F. Pérez-Dolz. Barcelona: Sucesor de E. Meseguer. ISBN 84-7106-004-3.
CLARKE, M. 2011. Mediaeval Painters’ Materials and Techniques: The Montpellier Liber Diversarum Arcium. Londres: Archetype Publications Ltd. ISBN 978-1-904982-64-7.
EASTAUGH, et. al. 2008. Pigment Compendium: A Dictionary and Optical Microscopy of Historical Pigments. Burlington: Butterworth-Heinemann ltd. ISBN 9780750689809
FELLER, R.L. 1986. Artists’ Pigments: A Handbook of Their History and Characteristics, Volume 1. Londres: Archetype Publications. ISBN 978-1-904982-74-6
ICOM-CC, y GEIIC. 2018. Las encarnaciones de la escultura policromada. En: S. DE ROEMER, [et. al.] (eds.). ICOM-CC & Sculpture: Polycromy and Architectural Decorations Working Group Interin Meeting, Madrid, 19 y 20 de noviembre de 2015. Madrid. ISBN 978-92-9012-434-4.
INSTITUTO DE PATRIMONIO CULTURAL DE ESPAÑA. 2012. Fatto d’Archimia:los pigmentos artificiales en las técnicas pictóricas. En: C. DIEGO, M. DOMINGO, I. MUÍÑA (coord.). Madrid: Villena Artes Gráficas. ISBN 978-84-8181-506-1.
KIRBY, J.; VAN BOMMEL, M.; VERHECKEN, A. 2014. Natural Colorants for Dyeing and Lake Pigments: Practical Recipes and their Historical Sources. Londres: Archetype. ISBN 978-1909492158.
LE BRUN, P. 1635. Brussels Manuscript. En: MERRIFIELD. Original Treatises: Dating from the XIIth to XVIIIth Centuries on the Arts of Painting, in Oil, Miniature, Mosaic, and on Glass; of Gilding, Dyeing, and the Preparation of Colours and Artificial Gems; Preceded by a General Introduction; with Translations, Prefaces, and Notes; Vol II. Brussels Manuscript.
LÓPEZ, O.; SÁNCHEZ, A.; VELILLA, N. 2018. Mineralogía de pigmentos históricos. Técnicas de estudio de materiales pictóricos inorgánicos. Enseñanza de las ciencias de la tierra: Revista de la Asociación Española para la Enseñanza de las Ciencias de la Tierra,26(3), 315-323. ISSN 1132-9157.
MERRIFIELD, M. 1849. Original Treatises: Dating from the XIIth to XVIIIth Centuries on the Arts of Painting, in Oil, Miniature, Mosaic, and on Glass; of Gilding, Dyeing, and the Preparation of Colours and Artificial Gems. Vol II. J. MURRAY. London: Harvard College Library.
MORA, P.; MORA, L.; PHILIPPOT, P. 2003. La Conservación De Pinturas Murales, trad. de Clemencia Vernaza. Departamento de Publicaciones de la Universidad Externado de Colombia. Colombia: Universidad Externado de Colombia, Facultad de Estudios del Patrimonio Cultural. ISBN 958-616-763-I.
NEVEN, S. 2016. The Strasbourg Manuscript: A Mediaeval Tradition of Artists’ Recipe Collections (1400-1570). London: Archetype Publications Ltd. ISBN 978-1-909492-41-7.
PACHECO, F. 2001. El Arte De La Pintura. B. BASSEGODA I HUGAS. 2nd ed. Madrid: Ediciones Cátedra. ISBN 84-376-0871-6.
PALOMINO DE CASTRO Y VELASCO, ANTONIO. 1947. El Museo Pictórico y Escala Óptica. M. AGUILAR. Madrid.
ROY, A. 1993. Artists’ Pigments: A Handbook of Their History and Characteristics, Volume 2. Londres: Achetype Publications.ISBN 978-1-904982-75-3.
SANZ, J.C. y GALLEGO, R. 2001. Diccionario Akal del color. Madrid: Ediciones Akal S.A. ISBN 84-460-1083-6.
STUART, B.H. 2007. Analytical Techniques in Materials Conservation. Australia: Wiley. ISBN 978-0-470-01280-2.
TEÓFILO. 2002. Acerca De Las Diferentes Artes: El Principal Tratado Medieval Sobre Pintura, Fabricación De Vidrio y Metalurgia, Trad. De Isabel Sánchez Marqués Para La Escuela De Conservación y Restauración De Bienes Culturales De Madrid.
THOMPSON, D.V. 2018. The Materials and Techniques of Medieval Painting. Dover Publications, Inc. New York, N. Y. ISBN 978-0-486-20327-0.